Музей в Лагос преобръща евроцентричните клишета

Цветна интерактивна експозиция на африканска тематика в интериора на музеен център в Лагос

Град Лагос е разположен удобно на брега на величествения Гвинейски залив. Обърнат към Африка, не просто географски, но и метафорично – най-големият град в Нигерия е съхранил цялата история и култура, придаваща характерната екзотика на това място.

Има много световни примери, когато умели социални и архитектурни концепции променят облика на цял остров. Това се случва и на остров Лагос, културното сърце на едноименния град.

Там се издига и сградата на Националния музей на Нигерия – почти 70-годишен паметник от британската колониална епоха. Въпреки значението си сградата е непопулярна - сива, олющена и тежка.


Комплекс в Лагос от съвременна музейна сграда със зелен покрив и реновиран обществен басейн

Началото на една трансформация

Но една нова сграда е на път да преобрази атмосферата с емоционалното си присъствие. Извиващ се сред буйна зеленина, Центърът за история и култура на Йоруба „Джон Рандъл“, открит през 2024, предизвиква традиционния западен модел за това какво представлява един музей.

Йоруба е група от западноафрикански народи, които в миналото развиват цивилизация със световна значимост по населяваните от тях територии. И днес второто по численост етническо население в Нигерия принадлежи към Йоруба. А центърът „Джон Рандъл“ е живо проявление на неговата древна култура, пренасяйки посетителите във фантастичен свят на мистика, технологии и фолклор.


Сградата на Центъра за история и култура на Йоруба в Лагос

Ново лице на остров Лагос

През 20-те години на XX-ти век, когато Нигерия е все още британска колония, местен лекар финансира изграждането на плувен басейн, където хората да се учат да плуват. 100 години по-късно, делото му в името на обикновените хора не е забравено и локацията е избрана за сцена на вълнуващ иновативен проект. През 2018 г. архитектурното студио SI.SA с водещ архитект Сеун Одуволе, придава ново значение на мястото, като го превръща в още по-специално и открояващо се - с респект към многовековните традиции и култура на един забележителен народ.


Открит обществен басейн с червени околни настилки и ефектни бели засенчващи покрития

Истински живо място, пълно с цвят

Д-р Уил Реа, специалист по африканско изкуство и история на Йоруба, роден в Нигерия и работил в Нигерийската национална комисия за музеи и паметници, се присъединява към проекта като главен куратор и консултант. Реа вижда в проекта възможност да докаже, че Нигерия може да създаде музей на най-високо ниво, неотстъпващ от най-добрите световни практики и едновременно с това да даде алтернатива на начина, по който Африка често бива представяна в западния свят.

„Африка обикновено изглежда тъмна и кафява, с липса на цвят“, казва той. „Ако отидете в Британския музей, ще видите, че отреденото пространство за Африка е в мазето. Осветено е прекрасно, но все още всичко е зад стъклени витрини, без възможност да се докоснеш до него. А това е много различно от усещането да си на улицата в Лагос или Иколе.“ Екипът имал за цел да създаде „истински живо място, пълно с цвят и звук – напълно различно от типичния западен музей, където всичко е застинало и тихо.“

Одуволе добавя: „Много често нашата култура се възприема като архаична цивилизация, извадена от тъмнината. Ние искахме да опровергаем тази представа.“


Фасадата на Центъра за история и култура на Йоруба в Лагос, извиваща се край малко площадно пространство

История, обърната към бъдещето

Само една четвърт от площта на музея е заета от изложени артефакти. Останалите три четвърти е динамично променяща се среда с неща , които се случват – по смайващо автентичен начин. Целта е да се покаже, че културата на Йоруба е динамична, изменяща се история в развитие, която трябва да бъде преживяна чрез всички сетива. Например, музиката на афробийт легендата Фела Кути е наследник на традиционната хвалебствена поезия, изпълнявана в малки села под звуците на ударни инструменти и придружена с танци.

Първата от четирите основни зони на изложбата е посветена на далечното минало. Следваща представя митове и легенди, предвестници на съвремието. След това – преливане към съвременните традиции и обичаи. И накрая – въображаемото бъдеще за културата на Йоруба.


Част от експозицията на музеен център в Лагос

Динамични форми, аватари и загадъчни символи

Експозицията е изпълнена с интерактивни елементи. Звукови картини са възпроизвеждани под дърво – както е било в традицията на предаване на знания от най-стари времена. Пред специална камера посетителите се превръщат чрез дигитална проекция в различни персонажи от митологията и пантеона на Йоруба. Дори някои от боговете са представени като супергерои – аналогия с попкултурата и героите на Marvel. Това е още един начин за показване на съвременната релевантност на културното наследство. Дори Бионсе, чрез проекти като Lemonade и Black is King прави препратки към богинята Ошун  - покровителка на любовта, красотата, плодородието и водата във вярванията на Йоруба.


Интерактивна инсталация от светещ в синьо портал и тематични екрани в музеен интериор

Култура със самочувствие

Из целия музей текстовете първо са на йорубски език, а английските преводи са под тях и с по-малък шрифт. Това е част от мисията за създаване на пространство с акцент към богатството на йорубската култура. Тя намира отражение и в архитектурата на сградата. Настилката е от груби материали, които напомнят пясъчните подове в селата, а от тавана висят греди от рециклирано дърво, скриващи климатичната инсталация.

Подредбата им е препратка към традиционна система за гадаене, която използва линии, наподобяващи бинарен код, за създаване на 256 знака. „Жрец може да ги прочете, но ако не сте запознат, просто виждате красива абстрактна шарка“, казва Одуволе. „В зависимост от нивото ви на разбиране, има различни нива на смисъл. Ако носите културата в себе си, символиката изпъква веднага.“

Сградата, със зеления си покрив и специфичните си форма, сякаш изниква от земята. Това е препратка към вярването за цикличността на живота, както и към изкачването на Ори-Оке – свещена молитвена планина в югозападна Нигерия. Оформлението на ландшафта – включително реставрираният басейн и площадът – следва принципи от градоустройството на Йоруба, където къщите се подреждат в йерархия около двореца и централния площад.

Центърът се стреми да бъде притегателна точка за диаспората на народа Йоруба по целия свят. Място, което всеки с корени от Йоруба, да припознае като свое с гордост.


Източници: CNN, jrandlecentre.com


Публикуване на коментар

0 Коментари